Folyamatos kampány kell
Az egyéni vállalkozók február 25-ig, az egyszerűsített bevallást végzők péntekig leadandó adóbevallásuk mellett az egy százalékokról is nyilatkozhatnak. A Metropol interjúra Miha Tamással, a Human Dialog ügyvezetőjével.
Mikor kezdődik az egy százalékokért folytatott kampányok időszaka?
– Az adóbevallási nyomtatványokat január végén kezdték postázni, egy alapítvány akár ezt is veheti kiindulópontnak. Ma már sokféleképpen lehet benyújtani az adóbevallást, az adózók többsége azonban még mindig saját maga által, „papíralapon” kitöltve, határidő előtt nem sokkal adja be bevallását. Fontos megemlíteni, hogy az utolsó pillanatig azok is elküldhetik külön borítékban az egy százalékokra vonatkozó nyilatkozatukat, akik ezt a felajánlást a bevallással együtt korábban nem tették meg. Visszatérve a kampányra, az igazán akkor eredményes, ha egész éven át tart, így az adózók egyébként is ismerik az alapítvány, egyesület nevét.
Tavaly némileg átrendeződött a legtöbb felajánlást begyűjtők térképe. Mennyiben?
– Az 50-es élmezőny gyakorlatilag nem változott, két szervezet kivételével ugyanazok szerepeltek benne, akik 2011-ben is, legfeljebb helycserék történtek: a korábbi első Gyermekrák Alapítványtól a Daganatos.hu Alapítvány úgy tűnik, tartósan átvette a vezető helyet. A többség kevesebb bevételt volt kénytelen el-
könyvelni, mindössze nyolcan tudtak több felajánláshoz jutni, mint egy évvel korábban. Az összegből az is kiderülhet, mennyire tisztult a munkaerőpiac.
Milyen tevékenységi körök vonzzák a legnagyobb felajánlásokat?
– Általánosan a súlyos vagy gyógyíthatatlan beteg gyerekekkel és felnőttekkel, a gyerekek szociális ellátásával foglalkozó, valamint állatmenhelyeket működtető szervezetek gyűjtik a legtöbbet. Érdekes tapasztalat volt még tavaly, hogy az 1%-os torta jelentős zsugorodása ellenére egyes helyi állatvédők és iskolai alapítványok is szép növekedést tudtak elérni. Az utóbbiak idén talán még jobban előretörhetnek a finanszírozás átalakulása miatt kialakult nehéz anyagi helyzetben.


